29a7beff186c3e4436f4e948f54e2aaf

Crna Gora loše pomorski dostupna zemlja

Crna Gora je u vrhu zemalja koje su tokom ove godine zabilježile najveći pad indeksa svoje povezanosti sa svijetom putem linijskih brodskih servisa. To su podaci Konferencije za trgovinu i razvoj Ujedinjenih nacija (UNCTAD) koja je objavila najznačajnije detalje iz svog izvještaja o svjetskom pomorskom transportu u 2018.

LSCI (Liner Shipping Conectivity Index) je indikator pozicije pojedine države u svjetskoj pomorskoj trgovini, mjereno kroz njenu zastupljenost u kontejnerskim brodskim servisima. LSCI indeks pojedine države određuje se prema podacima o rasporedu i korišćenju svjetske flote brodova za prevoz kontejnera.

Prema izvještaju UNCTAD-a na listi se nalazi 144 države, a Crna Gora je zauzela 132 poziciji na toj listi. Uz to, Crna Gora je po podacima UNCTAD-a, ove godine zabilježila pad i od 48 odsto u svom LSCI indeksu u odnosu na 2017. godinu, što je stavlja na treću najgoru poziciju u svijetu.

Top pet zemalja koje su ove godine imale najveći rast LSCI indeksa su Ujedinjeni Arapski Emirati (179 odsto), Maldivi (125 odsto), Mauritanija (77 odsto), Eritreja (73 odsto) i Mikronezija (69 odsto).

Oko četiri petina svjetske trgovine po obimu, odnosno oko 70 odsto po vrijednosti robe, obavi se najjeftinijim i najefikasnijim – pomorskim transportom. Pritom kontejnerski brodovi i linije igraju najvažniju ulogu, jer se tim vidom transporta koji se najlakše nastavlja na drumski i željeznički, transportuje najveći dio svjetske robe široke potrošnje. Države bez dobre povezanosti tim tzv. intermodalnim transportom, imaju velikih problema u razvoju svoje ekonomije. Crna Gora sa kompanijom Port of Adria koja u Baru maksimalno godišnje pretovari oko 50 hiljada kontejnera, bez kilometra autoputa i sa nerazvijenom željezničkom mrežom koja nema mogućnosti da sprovede kontejnerski blok-voz, potpuno je van svih regionalnih i globalnih globalnih robnih tokova i gleda u leđa svih ostalih država na Jadranu, liše BiH koja nema ozbiljnu morsku luku. U Bar uplovljavaju gotovo isključivo mali kontejnerski tzv. feeder brodovi.

Izvor: Vijesti

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *